Naomi's reisverhalen - Dag 8, reisdag naar Pangandaran

Mijn reizen
Wie ben ik?

Indonesie: Java en Bali

Dag 24,25,26, relaxen op het strand
Dag 23, surfen in Kuta
Dag 22, reisdag naar Kuta
Dag 21, dolfijnensafari
Dag 20, Lovina
Dag 19, reisdag naar Bali
Dag 18, bezoek plantages en kampong
Dag 17, Bromo en reisdag naar Kalibaru
Dag 16, reisdag naar de Bromo
Dag 15, Prambanan en reis naar Sarangan
Dag 14, het Kraton
Dag 13, Borobudur
Dag 12, zilversmid en batik
Dag 11, reisdag naar Jogja
Dag 10, rustdag in Pangandaran
Dag 9, jungletocht
Dag 8, reisdag naar Pangandaran
Dag 7, bezoek Candi Cangkuang
Dag 6, theeplantage en reisdag naar Garut
Dag 5, reisdag naar Malabar
Dag 4, Botanische tuin, wayangfabriek en de markt
Dag 3, bezoek aan het kampong
Dag 1-2, van Amsterdam naar Jakarta

<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

Dag 8, reisdag naar Pangandaran

De wekker gaat vroeg vandaag, want we moeten een lange reis maken naar Pangandaran. We ruimen de klamboes op en gaan ontbijten. Na het ontbijt vertrekken we. We stoppen op een uitkijkpunt waar we uitkijken over een terrassenlandschap van sawa’s. Het landschap wordt steeds tropischer gedurende de autorit. Ook stoppen we langs de weg bij een bananenkraampje. We kopen een tros kleine banaantjes die aan de buitenkant bruin zijn. Ze zijn vanbinnen mooi en erg lekker. De derde stop is in een dorpje bij een fruitkraam. We proeven en kopen wat fruit, waarna we weer verder rijden. We komen bij een grote metalen brug met een weg van houten planken vol kieren. Over de brug heen loopt de spoorbaan. We mogen er lopend overheen om van het uitzicht te genieten. De chauffeurs rijden de busjes eroverheen. De brug is zo breed als een baan en het verkeer moet op elkaar wachten voor de brug. Auto’s, brommertjes en voetgangers, iedereen gaat eroverheen. Veilig aan de overkant rijden we door naar een restaurant waar we heerlijke nasi goreng krijgen.

Na de lunch rijden we in een keer door naar het hotel “Adam’s homestay” in Pangandaran. Althans dat is het plan. Ik zit bij Husen in de auto en als we langs zijn huis rijden stoppen we om zijn familie te ontmoeten. Hij heeft ze al een tijd niet gezien doordat hij met toeristen rondtrekt. Hij heeft een dochter en een zoon en woont in een mooi huisje. Het is van beton en heeft een woonkamer, keuken en drie slaapkamers. Hij wil een van zijn deuren schilderen in de kleuren van de Nederlandse vlag, omdat hij in het huis kan wonen dankzij zijn werk bij Antarin. En Antarin betekent Nederlandse toeristen. De kleuren heeft hij wel door elkaar gehaald en hij is blij dat we hem verbeteren.

Als we bij het hotel aankomen zit de rest al te wachten. Zij vertellen ons dat iets fout is gegaan met de kamers. We hebben allemaal tweepersoonskamers in plaats van twee tweepersoon- en twee driepersoonskamers. Dit wordt snel opgelost door een extra matras op de grond te leggen in een van de kamers. Martin krijgt een eigen kamer en Tomas en Joost slapen samen in een tweepersoonskamer. We besluiten naar het strand te gaan waar alle dames een sarong kopen. Tomas en ik duiken de zee in, heerlijk! De zee is helemaal niet koud en de golven zijn top. Na de duik frissen we ons op en gaan naar Chez mama, het restaurant waar we vanavond eten. Ik krijg Fu Yonghai die totaal niet op de Nederlandse versie lijkt, maar erg lekker is. Na het eten lopen we terug naar het hotel. Het is donker en moeilijk te zien waar je loopt, daarnaast blijven we een attractie voor de mensen hier. Terug in het hotel hangen we onze klamboes weer op, want het wemelt hier van de muggen. We schrijven nog even in ons dagboek en Heidi probeert een boek te lezen. Dan gaan we slapen.