Naomi's reisverhalen - Dag 4, Botanische tuin, wayangfabriek en de markt

Mijn reizen
Wie ben ik?

Indonesie: Java en Bali

Dag 24,25,26, relaxen op het strand
Dag 23, surfen in Kuta
Dag 22, reisdag naar Kuta
Dag 21, dolfijnensafari
Dag 20, Lovina
Dag 19, reisdag naar Bali
Dag 18, bezoek plantages en kampong
Dag 17, Bromo en reisdag naar Kalibaru
Dag 16, reisdag naar de Bromo
Dag 15, Prambanan en reis naar Sarangan
Dag 14, het Kraton
Dag 13, Borobudur
Dag 12, zilversmid en batik
Dag 11, reisdag naar Jogja
Dag 10, rustdag in Pangandaran
Dag 9, jungletocht
Dag 8, reisdag naar Pangandaran
Dag 7, bezoek Candi Cangkuang
Dag 6, theeplantage en reisdag naar Garut
Dag 5, reisdag naar Malabar
Dag 4, Botanische tuin, wayangfabriek en de markt
Dag 3, bezoek aan het kampong
Dag 1-2, van Amsterdam naar Jakarta

<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

Dag 4, Botanische tuin, wayangfabriek en de markt

Lotte, Heidi en ik vallen pas rond twee uur in slaap met twee tjitjaks op de kamer. Maar als we slapen, slapen we vast. We worden pas om kwart over acht wakker van de wekker. We gaan om half negen ontbijten met nasi goreng. De pepertjes die erbij zitten zijn erg heet, weet Tomas ons uit eigen ervaring te vertellen. Naast onze tafel voert een groep studenten een dans op en later maken ze muziek. De busjes met de chauffeurs zijn er al en we maken ons klaar voor vertrek. We gaan vandaag Bogor in. Onze chauffeurs heten Husen en Iriyanto en zij blijven de rest van de reis op Java bij ons en zetten ons af op Bali. We gaan eerst naar de Botanische tuin, 10 kilometer bij ons hotel vandaan. Een kleine afstand, maar een lange reis (zo’n drie kwartier). Het verkeer staat meer stil dan dat het rijdt. Gelukkig zijn er soms mensen die in ruil voor geld zorgen dat je snel over kunt steken. We zitten bij Iriyanto in de bus, een gezellige chauffeur die veel lacht. In de tuin maken we een wandeling en bezoeken we het orchideeënhuis. Het is wederom warm vandaag en we beginnen trek te krijgen. Dus vervolgen we de rit, via de bank, naar het restaurant. We lunchen bij café Gumati en krijgen rijst, vis, groente en kip. De kippen krijgen we echter in zijn geheel op tafel, met nek en hoofd er nog aan. Lekker, maar geen smakelijk gezicht.

Na de lunch gaan we naar een wayangfabriek. Een fabriek wil in dit geval zeggen dat er vier mensen op de grond zitten die poppen maken en een vrouw de jurken naait. We krijgen uitleg door een van de makers in het Nederlands. Samen met zijn vader maakt hij de poppen van hout en zijn moeder maakt de kleding. Hij vertelt ons van alles en we krijgen thee met pisang goreng. Na de uitleg bekijken we de winkel en na wat afdingen kopen we in totaal vijf poppen.  Als we weg willen gaan vraagt hij ons of we gamelan willen spelen. Drie familieleden kruipen achter andere instrumenten en Lotte en ik mogen gamelan spelen. We krijgen een bordje met cijfers, dit moeten de noten voorstellen, die aangeven welke toetsten we moeten aanslaan: 525152 53, 525152 54. De cijfers staan ook op de toetsten en dit stukje wordt steeds herhaald. Het gaat redelijk en is erg leuk om te doen. Ze spelen steeds sneller tot we het niet meer bijhouden. Dan is de beurt aan Tomas en Heidi. Ook daar gaat het redelijk goed en we vervolgen onze reis. De volgende stop is de pasar (de markt). Een met zeil en golfplaten overdekte ruimte met kraampjes. De gangpaden zijn smal en er loopt allerlei ongedierte. Het is er benauwd en iedereen kijkt ons na, wel leuk om een keer gezien te hebben. We besluiten toch maar een winkel in te gaan in plaats van over de markt te blijven slenteren. Hiervoor moeten we een drukke weg oversteken, maar dat gaat goed. Als je je hand opsteekt en gewoon gaat lopen stoppen de meeste auto’s, busjes en brommers wel. De tactiek van Martin luidt als volgt: schietgebedje, ogen dicht en lopen. In de winkel vormen we wederom een attractie, nu voor het personeel. We zijn blond, blank en lang. De vaders kopen kleding en we bezoeken de supermarkt.

Het is half zes als we aan de terugreis beginnen. Het is donker en bijna een uur later als we in het hotel aankomen. We gaan douchen en dan staat het eten alweer op ons te wachten. Vandaag is het rijst, kip, soep en soja. Ook vandaag sluiten we af met het weerwolvenspel.