Naomi's reisverhalen - Dag 1-2, van Amsterdam naar Jakarta

Mijn reizen
Wie ben ik?

Indonesie: Java en Bali

Dag 24,25,26, relaxen op het strand
Dag 23, surfen in Kuta
Dag 22, reisdag naar Kuta
Dag 21, dolfijnensafari
Dag 20, Lovina
Dag 19, reisdag naar Bali
Dag 18, bezoek plantages en kampong
Dag 17, Bromo en reisdag naar Kalibaru
Dag 16, reisdag naar de Bromo
Dag 15, Prambanan en reis naar Sarangan
Dag 14, het Kraton
Dag 13, Borobudur
Dag 12, zilversmid en batik
Dag 11, reisdag naar Jogja
Dag 10, rustdag in Pangandaran
Dag 9, jungletocht
Dag 8, reisdag naar Pangandaran
Dag 7, bezoek Candi Cangkuang
Dag 6, theeplantage en reisdag naar Garut
Dag 5, reisdag naar Malabar
Dag 4, Botanische tuin, wayangfabriek en de markt
Dag 3, bezoek aan het kampong
Dag 1-2, van Amsterdam naar Jakarta

<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

‘s Ochtends vertrekken we met de trein naar Schiphol. We zijn met zijn negenen, Martin is twee dagen geleden al naar Java vertrokken. Op Schiphol laten we onze tassen sealen met plastic en leveren ze in. Na de paspoortcontrole drinken we koffie en hebben we nog een kwartier om tijdschriften te kopen. Dan gaan we door de douane en we het vliegtuig in. We maken een tussenlanding op Singapore. Anderhalf uur de tijd om even de benen te strekken. Een uur vliegen later landen we in Jakarta. We kopen een Visum en wachten op de bagage.

Als we de bagageruimte verlaten staat Martin op ons te wachten. Bij hem staan twee chauffeurs die ons naar het hotel brengen. Onderweg stoppen we bij de oude haven. Hier merken we voor het eerst hoe warm het is. Wij zoeken snel de schaduw op maar de arbeiders in de haven staan schepen te laden in een trui en hebben de capuchon op. In de haven liggen boten die goederen verschepen tussen de eilanden. Ze zijn allemaal van hout en hebben grote masten. De volgende stap is een groot plein met oude gebouwen eromheen. Op het plein staan allemaal fietsen met een hoedje aan het stuur die je kunt huren. We lopen de markt op, hier worden we aangesproken door lokale studenten die Engels studeren.  Ze hebben de opdracht gekregen toeristen te interviewen in het Engels. Heel beleeft en zenuwachtig beginnen er drie studenten met ons te praten. Al snel staan er heel veel jongeren en ze willen allemaal met ons op de foto. Vanaf hier rijden we in een keer door naar het hotel “HB Guesthouse” in Bogor. Een lange rit in een ongelofelijk hectisch verkeer. Er rijden hier ongeveer twintig brommertjes per auto op de weg en dat allemaal door elkaar. De wegen hebben meestal geen belijning en als er wel strepen staan dan let niemand daar op. Degene die het brutaalst is en het hardst duwt kan doorrijden. Op de snelweg hebben we allemaal moeite onze ogen open te houden.

We zijn dan ook blij dat we bij het hotel aankomen. We krijgen limonade als welkom, we hebben allemaal dorst dus de glazen zijn snel leeg. Onze tassen worden naar de kamers gebracht. We hebben een kale kamer met drie bedden erin en een airco. De badkamer kan mooier, maar heeft alles wat nodig is. Onze kamer ligt aan het zwembad dus we trekken snel onze bikini’s aan en duiken erin. Na een douche gaan we wat drinken aan de bar. Van het huis krijgen we allemaal een kop thee en pisang goreng (gebakken banaan). Terug bij de kamer spelen we een spelletje om wakker te blijven en gaan dan eten. We eten in het hotel en het is erg lekker. We krijgen rijst, kip, noedels, groenten en kroepoek. Het toetje bestaat uit een banaan. Om kwart over acht gaan we naar bed. We zoeken de zaklampen, want de stroom is inmiddels al twee keer uitgevallen. Als we in bed liggen wordt er een beestencheck gedaan en dan gaan we slapen. Hoe moe ik ook ben, ik val pas om een uur of een in slaap. Om drie uur worden we opgeschrikt door een klap, wat later spullen bleken te zijn die in de kamer naast ons zijn gevallen. Als we weer liggen te slapen worden we om half zes weer wakker door een klap. Dit keer valt er een lat uit de bodem van Heidi’s bed op de stenen vloer. Het blijkt allemaal mee te vallen en we slapen weer verder.